woensdag 11 maart 2015

De Staat van het land

De Staat van dit land is meer dan bedenkelijk!
De aandacht van velen lag de afgelopen jaren bij de piepend en knarsend zich voortrollende ‘slow Krach’. De economische wereldorde. De creditcardmores en potverterende toon die gezet werd door de Amerikanen bleek ook in de gekunstelde Eurozone een Griekse, Portugese en Ierse variant te kennen.
Deze complexe situatie – want alles hangt economisch aan alles – leidt de aandacht af van het werkelijke probleem waar wij in Nederland mee kampen. Al jaren!

Maxima heeft gelijk

Toen prinses Maxima in 2007 scherp en accuraat haar analyse van de Nederlandse samenleving met ons deelde – een knuppeltje in het hoenderhok gooiende – door te stellen dat de Nederlandse identiteit niet bestaat was het land te klein. What the fuck! Wat dacht die dictatuursdochter eigenlijk wel..? Ons de les lezen?
Niemand had geregistreerd dat zij datzelfde in hetzelfde betoog ook over de Argentijnen had gezegd. Dat haalde de pers niet. Maxima duidde het het fenomeen van een verreikende en verrijkende ‘melting pot’. Meer diversiteit brengt vernieuwing en kansen voor iedereen.
Weg van de Hollandse spruitjesgeur en meer Moksi Meti of Chicken Tandoori. Uiteraard zijn dat niet de woorden van de Prinses – dat zijn mijn woorden!

Twee componenten

Nog afgezien van het feit dat de Nederlandse identiteit niet bestaat is het echte probleem van de Nederlandse samenleving dieper gelegen en kent duidelijk een tweetal componenten: de volksaard en ernstiger het absoluut gebrek aan sociale cohesie. Twee componenten die elkaar zouden kunnen versterken maar die dat in Nederland niet doen. Het een hangt duidelijk met het ander samen.

De volksaard

Over de volksaard. De Hollander staat wereldwijd niet erg bekend om zijn positieve eigenschappen. Met name in de angelsaksische hoek zijn er een aantal gezegden die er niet om liegen. Going dutch (gierig) wellicht de voor ons meest bekende. Maar als je als een dutch uncle wordt weggezet dan is dat ook verre van positief. De ‘Hollandse oom’ weet het altijd beter, geeft je advies maar dan op een strenge en bestraffende manier en dito toon. Je wordt even stevig op je nummer gezet. De lul!
Nederland staat wereldwijd bekend door schitterende waterwerken maar ook voor het gebrek aan tact en ongelooflijke horkerigheid. We hebben overal een mening over en we weten het altijd beter. Chargerend gesteld: veel Nederlanders vinden dat de wereld om hen draait. Vanuit dit navelperspectief zijn we ook nog eens niet sensitief voor subtiele correcties vanuit andere culturen. We pakken het gewoon niet op. De volksaard maakt dat we daar geagiteerd of in maximum overdrive op reageren. “Wie durft daar iets over ‘ons’ te zeggen?”. Tja!

Deze Nederlandse eigen wijze hoe in de wereld te staan en naar de wereld te kijken is mondiaal uniek. Dit komt m.i. in geen enkele andere samenleving in deze mate zo voor. In dit ‘snel-op-de-pik-getrapte’ landje leidt dit naar het grootste probleem van onze Hollandse samenleving: de sociale cohesie.

Sociale cohesie

Het samenbindende element in een samenleving is sociale cohesie. Een gevoel van trots om bij elkaar te horen als natie, als cultuur als. In Nederland is deze sociale cohesie gering te noemen! Zoals de Fransen trots zijn op hun land en prestaties likewise Amerikanen, dat gevoel van verbintenis en trots op het Nederlander zijn is nauwelijks te bespeuren. Verder dan Koninginnedag, de Keukenhof en momenten van Hollands Glorie als het Nederlands elftal speelt zijn niet te benoemen. Wij – Nederlanders -bestaat niet! Maxima heeft gelijk.
Nederland is na de samenlevingbindende – maar muffe - verzuiling uiteengevallen in fragmenten. Los zand. Een zieltogend verenigingsleven bestaat hier en daar nog in dorpen langs het IJsselmeer of waar de schutterij het bronsgroen eikenhoet teistert. De individualisering heeft hard huisgehouden. Nederlanders zijn – meer als in andere landen – overwegend egoïstisch ingestelde eenlingen met parttime commitment naar elkaar.
Dit heeft grote gevolgen.

Ego-cultus

Emile Durkheim, Frans socioloog, heeft zich als wetenschapper vooral beziggehouden met het probleem van de sociale cohesie. Een samenleving die zich kenmerkt door het uiteenvallen van verband tussen leden door een afnemende sociale cohesie is gevaarlijk. Vervreemding, angst en zelfmoord zijn volgens Durkheim direct te relateren aan het wegvallen van onderlinge (organische) samenhang. Tekenen aan de wand!
Het is dan ook nauwelijks bevreemdend te noemen dat het SCP in december 2014 in een rapport over zelfdoding vaststelde dat in Nederland het zelfmoordcijfer voor het tiende (10e!!) jaar op rij hoger was dan het voorafgaande jaar. Het aantal suicide-pogingen wordt geschat op honderdduizend (2014).

Durkheim wees op de regulering door religie. Verstehe dit in zijn tijd (eerste wereldoorlog) in de context van een tijd van oorlogsdreiging en technologische vernieuwing.
Door het wegvallen van dit dominant regulerende mechanisme in moderne westerse samenlevingen waarvoor niets bindends in de plaats kwam werd de nieuwe hogepriester het ‘Ik”. De ego-cultus van het hedonisme. En deze heeft zijn zetel in Nederland.

Dulden

In het land dat ooit bekend stond voor zijn ruimdenkendheid en tolerantie zijn we met een ‘swing of the pendulum’ beland in een maatschappij die zich kenmerkt door sociaal los zand, angsten, depressies (mondiaal in de top 3 -2011/2015).
In dit land waar de leiding in handen is van premier Rutte, een voormalig personeelschef van de inmiddels geliquideerde pindakaasfabriek in Delft, worden angsten verder aangewakkerd door valse profeten. Visieloos en zonder leiderschap hebben we toegestaan dat het tolerante land van ons afgenomen is en dat we anderen ‘dulden’ en ‘velen’. Lefloze rechters kiezen voor hun eigen hachje en staan toe dat de samenleving verder uiteengereten wordt.

In dit land, waarin we ons niet meer met elkaar identificeren en alleen leven, delen we niet meer, troosten en groeien we samen niet meer. In dit land heeft angst het roer genomen en spreekt men dat nieuwe Nederlanders weg moeten. De grenzen moeten dicht. Ze nemen onze banen. Ze eten vreemd voedsel.
Iedereen die anders is moet weg..

Zo’n 70 jaar geleden hebben we - in een vergelijkbare economische laagconjunctuur - dit eerder gehoord.
Ze nemen onze banen. Ze eten vreemd voedsel.
Iedereen die anders is moet weg..

Kijkend naar de staat van ons land doet dit pijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten