Het is zaak om in een blog altijd gelijk de onverdeelde
aandacht van de passerende lezer te pakken. Gezien mijn lezerspopulatie is dat
met het onderwerp coaching geen enkel probleem denk ik zo..
Zeker niet omdat het gaat over de teloorgang en het naderend
failliet van een echt vak.
Digitaal lucht verplaatsen
De afgelopen jaren schoten coachingspraktijken als onkruid
de grond uit. Niet te stoppen en met name gevoed door een economische malaise
zagen velen het licht als coach/ondernemer. Kan je niks dan kan je altijd nog slap lullen onder de
noemer coaching! “Daar is markt voor en je haalt een hoger uurtarief op dan bij
de grootgrutter op de hoek”, dachten velen. De verbindingscoach, de helderlicht
coach, de carrièreregisseur, de wandelmutscoach, de verscoach (ja, echt waar..)
en nog honderden voorbeelden zagen de afgelopen jaren het licht. Allemaal
meegesprongen op de golf van sociale media verplaatsen ze ook
als bonus voor de samenleving gratis dag in dag uit en de hele dag door
digitaal lucht.
Stelling nemen
Het feit dat ik dit – een vak met een roeping eigenlijk en –
mits goed aangevlogen - met een enorme impact op mens en organisatie –
karikaturaal neerzet is kennelijk nodig! Het gebuzz in den lande is
hoorbaar!
Het is in mijn ogen daarom noodzaak om stelling te nemen tegen
de ongebreidelde wildgroei en de kwalitatieve teloorgang van een vak.
Het grote ’Niets’
Er veranderd wat.
Het simpele blote feit dat elke halve zool
zich mag uitgeven voor coach begint steeds meer een reactie uit het werkveld op
te roepen. Vele duizenden coaches
overspoelen het land met.. ja met wat eigenlijk? Het grote ‘Niets’ eigenlijk.
Maar beste bloglezers, de coaches-golf in ons landje begint
–in ieder geval in het bedrijfsleven - inmiddels aardig wat irritatie op te
wekken. HR-managers worden echt niet vrolijk van de zoveelste terugkoppeling
over een externe begeleider (lees: coach) waarvan de medewerker zegt dat het
“meevoelen” niets toevoegt en inhoudloos gebabbel is. Goed, huur dan ook niet
de eerste beste zweefmolen in, zeg ik dan altijd. Kijk verder en check altijd
referenties. Dat voorkomt dat je op een dag met een gesjeesde binnenhuisarchitect
of advertentieverkoper over faalangstreductie zit te praten.
Professionals overeind
Ik heb gelukkig niet de indruk dat de ongewenste wildgroei en de
hiermee gepaard gaande overall kwalitatieve
verarming de reputatie van gevestigde coaches of serieuze coachingsbureaus
raakt. Vakmanschap onderscheidt zich altijd. Dat blijft ook zo.
De in woord kwaliteitsbewaker, de NOBCO (Nederlandse Orde van
Beroepscoaches) is belangenbehartiger van de professionele coach.
Zij ergeren zich vast groen en geel aan al die Kootsjende beunen maar hebben er
geen grip op. De NOBCO maakt zich hard voor het vak door bijvoorbeeld een
erkende Europese accreditatie aan te bieden (4 niveau’s). Maar verreweg de
meeste coaches halen het keurmerk niet op en broddelen vrolijk door. Niets aan
te doen.
Voor coaches en voor bedrijven
Beste coaches als coaching jouw roeping is benader het dan zo
professioneel als mogelijk. Leer, luister, sta open. Laat je accrediteren. Zet
intervisie in. Doe aan peergroupreview. Onderscheid je met lef en
authenticiteit. Groei en deel! En lukt je dat niet.. blijf dan lekker je bij de Action gekochte schilderdoek volkladderen maar laat dat niet aan anderen zien!
Beste bedrijven. Kies altijd voor aantoonbare kwaliteit. Echt
deskundige coaches creëren altijd
ruimte voor persoonlijke en organisatie-ontwikkeling. Dan ontstaat meerwaarde
voor alle partijen.
Theodor van der Lans
Geen opmerkingen:
Een reactie posten