Nederland is veel
diverser geworden. Mee op de wind van booming social media werd een aantal jaar terug het fenomeen
OC geboren. OC zullen sommigen van u nog denken. Ja, OC’s, Open Coffees. Een wekelijk of maandelijks terugkerend ritueel waar naar opdrachten hunkerende
administratiekantoortjes en coaches samenkomen onder het genot van een kop
koffie (aha vandaar!) of thee met een Mariabiscuitje.
In sommige plaatsen zagen zelfs meerdere
pleisterplaatsen van deze ZZP-ers het licht. Er was zelfs een overkoepelend
orgaan de ‘Open Coffee Club Nederland’ die het ‘informeel netwerken
onder het genot van een kopje koffie’ stevig aanzette. Er gingen zelf stemmen op die beweerden dat er ruim
honderd! OC’s in Nederland de omzet van de koffiebranders boosten.
Eenpitters
met een mariginaal concept
OC.. Een bijzonder fenomeen als je het nader
beschouwd. Netwerken is prima! Noodzakelijk zelfs voor uitbreiding van je
business maar de paradox is dat er vrijwel nooit potentiele opdrachtgevers op
de koffie komen. En dat is natuurlijk niet vreemd. Die zijn aan het ondernemen! Het zijn voornamelijk de eenpitters met een marginaal concept die op de OC een
soort lotgenotencontact aangingen. Met een niet aflatend ach en wee over
uitblijvende opdrachten.
Onmachtige
marktpenetratie
Nee, het OC-concept was niet mijn ding.
Ikzelf heb enkele malen acte de presence
gegeven op diverse OC’s in de Randstad.
Een keer op eigen initiatief en de andere keren op uitnodiging. En was er gauw klaar mee. Het fenomeen leidde tot niet, ze werkten niet! Letterlijk niet. Maar positief gepoold zoals
ik ben verwachtte ik toch steeds verbinding zoekende ondernemers te treffen die
er op uit zouden zijn hun kennis en ervaring te combineren en marktkansen op te
pakken. Dit bleek een ernstig naïeve verwachting.. OC-bezoekers
zoeken met name de vertrouwdheid van elkaar op en delen de onmacht van
marktpenetratie.
Koffie,
koffietijd
Als ondernemer 2.0 kende ik de kracht van
sociale netwerken. Het verbinden is dan ook zeer zeker wel mijn style. Maar dan
in minder vrijblijvende vorm en vooral gericht op effectief netwerken en
ondernemend ondernemen. Naast social media zijn vooral workshops, seminars en
masterclasses uitermate geschikt voor verbreding en verdieping van
vaardigheden. Ik voorspelde dat het gezeur en gezever waar de gemiddelde OC mee kampt op korte termijn het einde van het koffiegeleuter zou betekenen *klopt op zijn borst* ;)
Theodor van der Lans
Geen opmerkingen:
Een reactie posten