donderdag 15 januari 2015

Open Coffees overleden.. en dat werd tijd ook!


Nederland is veel diverser geworden. Mee op de wind van booming social media werd een aantal jaar terug het fenomeen OC geboren. OC zullen sommigen van u nog denken. Ja, OC’s, Open Coffees. Een wekelijk of maandelijks terugkerend ritueel waar naar opdrachten hunkerende administratiekantoortjes en coaches samenkomen onder het genot van een kop koffie (aha vandaar!) of thee met een Mariabiscuitje.
In sommige plaatsen zagen zelfs meerdere pleisterplaatsen van deze ZZP-ers het licht. Er was zelfs een overkoepelend orgaan de ‘Open Coffee Club Nederland’ die het ‘informeel netwerken onder het genot van een kopje koffie’ stevig aanzette. Er gingen zelf stemmen op die beweerden dat er ruim honderd! OC’s in Nederland de omzet van de koffiebranders boosten.

Eenpitters met een mariginaal concept

OC.. Een bijzonder fenomeen als je het nader beschouwd. Netwerken is prima! Noodzakelijk zelfs voor uitbreiding van je business maar de paradox is dat er vrijwel nooit potentiele opdrachtgevers op de koffie komen. En dat is natuurlijk niet vreemd. Die zijn aan het ondernemen! Het zijn voornamelijk de eenpitters met een marginaal concept die op de OC een soort lotgenotencontact aangingen. Met een niet aflatend ach en wee over uitblijvende opdrachten.

Onmachtige marktpenetratie

Nee, het OC-concept was niet mijn ding.
Ikzelf heb enkele malen acte de presence gegeven op diverse OC’s in de Randstad.  Een keer op eigen initiatief en de andere keren op uitnodiging. En was er gauw klaar mee. Het fenomeen leidde tot niet, ze werkten niet! Letterlijk niet. Maar positief gepoold zoals ik ben verwachtte ik toch steeds verbinding zoekende ondernemers te treffen die er op uit zouden zijn hun kennis en ervaring te combineren en marktkansen op te pakken. Dit bleek een ernstig naïeve verwachting.. OC-bezoekers zoeken met name de vertrouwdheid van elkaar op en delen de onmacht van marktpenetratie.

Koffie, koffietijd

Als ondernemer 2.0 kende ik de kracht van sociale netwerken. Het verbinden is dan ook zeer zeker wel mijn style. Maar dan in minder vrijblijvende vorm en vooral gericht op effectief netwerken en ondernemend ondernemen. Naast social media zijn vooral workshops, seminars en masterclasses uitermate geschikt voor verbreding en verdieping van vaardigheden. Ik voorspelde dat het gezeur en gezever waar de gemiddelde OC mee kampt op korte termijn het einde van het koffiegeleuter zou betekenen *klopt op zijn borst* ;)



Theodor van der Lans

Geen opmerkingen:

Een reactie posten