donderdag 15 januari 2015

To manage or not to manage.. De kunst om dingen voor elkaar te krijgen.


Het woord “Management” is afgeleid van de oud-Franse term ménagement "de kunst van het dirigeren, leiden" en van het Latijnse manu agere "aan de hand leiden"). Manus is het latijnse woord voor hand” (Wikipedia). Het begrip managen kent als origine dus een aanpak, methode wellicht, die duidt op een effectieve manier om mensen naar doelen te leiden. 
Mary Parker Follett (1868–1933), beschreef management als "de kunst om dingen gedaan te krijgen van mensen. Er zijn vele invalshoeken denkbaar als het over management gaat, maar dit is precies de invalshoek van deze blog. Hoe krijg je mensen nu zover dat ze doen wat de directie voor ogen heeft. Old-school deed men dit door een hiërarchische relatie aan te brengen tussen medewerkers. Er worden functionarissen ingezet – we noemen ze managers – die werknemers met een lagere rang leiden naar vastgestelde organisatiedoelen.

Het recept van succes

Succesvolle managers hebben een prettige hand van leiden. Weten organisatiedoelen effectief en inspiratievol te communiceren zodat alle teamleden dit begrijpen (waar gaan we heen). Deze manager maakt daarnaast ook duidelijk wat de specifieke rol en taak is van zijn medewerker (wat is mijn bijdrage) en is in staat zijn team met elkaar te binden opdat onderlinge communicatie en coördinatie optimaal verloopt (teamafstemming en harmonie).

Managementvaardigheden?

Tot diep in de jaren 90 was de dominante managementstijl er een van instructie en controle. De chef gaf aan hoe men het werk moest uitvoeren (instructie). Het is ergens verbazingwekkend dat pas het laatste decennium het inzicht is ingedaald dat het effectiever is om kaders aan te geven en de medewerker zelf zijn aanpak te laten kiezen.De manager houdt dan processen op meer afstand in de gaten en bewaakt output en kwaliteit. Dit is de weg. Zo zou het moeten! Dat spreekt voor zich!
Of niet!
Want er is heul veel te zeggen over de managementvaardigheden van de gemiddelde leidinggevende in ons land. Die deugen gewoon niet!
 Het belang van modern management, leidinggeven vanuit respect voor die ander, waarin bezieling, gedeelde doelen en eigen verantwoordelijkheid centraal staan, wordt lang niet overal (h)erkend.

De langste, de meeste of de grootste

In veel organisaties doen ze het managen er maar een beetje bij en wordt leidinggeven – want daar hebben we het over - niet gezien als een serieuze invulling laat staan een vak. Degene met het langste dienstverband, de meeste ervaring of de grootste ambitie, mag het vaak doen. Met alle gevolgen van dien!
De ooit zo gevierde collega met nieuwe strepen op zijn mouw durft opeens niet meer zo in zijn nieuwe rol. Ze kijken toch al zo anders tegen hem aan nu hij manager is geworden. Missie delen? Onzin eigenlijk. Ze weten toch wat we doen! Functioneringsgesprekken..? Neuh, we kennen elkaar toch goed en spreken elkaar elke dag. Laten we dat geneuzel maar over aan P&O. Ingrijpen bij akkefietjes onderling? Nee joh.. niks aan doen, waait wel over!! Akkefietjes die door niet adequaat handelen escaleren. Het komt vaker voor als je zou vermoeden. Het bellen van die zieke medewerker die je niet zo ligt.. laat maar, die wordt wel weer beter. Het komt uitvergroot en onwerkelijk over. Helaas! Het is de praktijk van elke dag in heel veel organisaties.

Education Permanente

Zolang men in dit land niet echt vanuit een Human Capital perspectief naar organisaties gaat kijken en zich onvoldoende rekenschap blijft geven van de noodzaak tot permanente investering in de ontwikkeling van medewerkers op alle niveaus – en daarmee dus ook in de ontwikkeling van managers – blijft de karikaturaal overkomende vorige alinea overeind.
En dagelijks schade aanrichten.

Lef. Nu!

Een oproep voor diegenen die de schoen past.
“Beste bazen in dit land.
Idioten die bij gebrek aan zwaartekracht zijn doorgegroeid tot hun niveau van incompetentie en het label ‘manager’ dragen en waarvan iedereen weet – ook u als baas – dat ze schade aanrichten moeten snel van zo’n van die stoel af. Nu, dure vaardigheidstrainingen niets hebben opgeleverd en de ROI hierop nihil blijkt te zijn moet u leiderschap tonen en ingrijpen.
U, directievoerder, neem uw verantwoordelijkheid voor uw medewerkers. De tijd van ‘pappen en nathouden’ en ‘de kool en de geit’ is voorbij. Weg met die beschermende hand en die door de vingers ziende blik over uw disfunctionerende manager(s). De ogen zijn op u gericht, van u wordt leiderschap verwacht die verder reikt dan EBIT-DA.
Cijfers die u trouwens kunt boosten door een organisatiemodel te faciliteren waarin medewerkers zich kunnen ontplooien.
Kies voor uw mensen. Gun ze een verlichte manager.
U krijgt er veel voor terug”.
Weet u niet hoe? 
Bel me!


Theodor van der Lans


Geen opmerkingen:

Een reactie posten